המרכז להסרת משקפיים

סיכונים בביצוע ניתוח להסרת משקפיים

סיכונים בביצוע ניתוחאמנם מדי שנה מבוצעים אלפי ניתוחים להסרת משקפיים ואמנם רמת המיומנות בביצוע הניתוחים השונים עולה בהתמדה, אך עדיין, בדומה לכל ניתוח באשר הוא, גם הניתוחים להסרת משקפיים טומנים בחובם אי אילו סיבוכים פוטנציאליים. במאמר שלפניכם נפרט אודות הסיבוכים האפשריים השונים הקשורים לניתוחי LASIK ו- PRK, שחשוב להכיר לפני שמחליטים כי הגיעה העת לעבור את הניתוח.

בעיות בפיצול המתלה במהלך ניתוח LASIK

בניתוח להסרת משקפיים מסוג LASIK, המנתח יוצר מעין מתלה בקרנית, על מנת שיוכל לקבל גישה למיטת הקרנית, הממוקמת בעומק הרקמה. ישנן מספר שיטות המשמשות כיום ליצירת המתלה ובכולן ללא יוצאת מן הכלל עלולות להתעורר בעיות שונות שיגרמו לנזק לקרנית. כך למשל עלול להיווצר פיצול חלקי בלבד של המתלה, המתלה עלול להיקרע, המיקום של המתלה עלול להיות לא מדויק ועוד.

אם סיבוכים כאלו מתרחשים, בדרך כלל יהיה צורך להשיב את המתלה למקומו, להניח לו להחלים ולמעשה לדחות את ביצוע הניתוח במספר חודשים. סיבוכים הקשורים למתלה מתרחשים בשכיחות של 1:1000 ולרוב לא גורמים לנזק לעין.

סיבוכים לאחר ניתוחי LASIK בטווח המידי

בסיום הניתוח מוחזר המתלה למקומו ומיד לאחר מכן מתחיל תהליך טבעי של החלמה במהלכו נצמד המתלה למיטת הקרנית. בדרך כלל תהליך זה נמשך מספר שבועות בהם יש להיזהר מאוד מחבלות בעיניים ואפילו משפשוף של העיניים. חבלות בעיניים בתקופת ההחלמה עלולות לגרום לתזוזה של המתלה ובמקרים מסוימים לא יהיה מנוס מביצוע של ניתוח נוסף לצורך החזרת המתלה למקומו.

כמו כן לאחר הניתוח עלולה להתפתח דלקת באזור הפיצול בקרנית ובמקרה שאכן מתפתחת דלקת, יש לטפל בה באמצעות טיפות עיניים המכילות סטרואידים. תופעה נדירה יותר שעלולה להתרחש לאחר ניתוח LASIK היא זיהום בקו הפיצול. סיבוך זה מטופל באמצעות טיפות אנטיביוטיקה.

סיבוכים בטווח הרחוק לאחר ניתוחי LASIK

הסיבוכים החמורים ביותר בטווח הרחוק הם הופעה של עיוותי ראייה (סנוורים, מריחה של אור והילות) על רקע שיוף לא אחיד של הקרנית (ללא התחשבות בטופוגרפיה של הקרנית), עיוות של הקרנית עקב שיוף נרחב מדי שהוביל ליצירת קרנית דקיקה יתר על המידה וצמיחה נרחבת של תאי אפיתל מתחת למתלה לכיוון מרכז הקרנית (מצב זה מצריך גם כן במקרים רבים ביצוע של ניתוח תיקון).

סיבוכים לאחר ניתוחי PRK בטווח המידי

מאחר ובניתוחי PRK לא נעשה שימוש במתלה, הרי שכל הסיבוכים הקשורים למתלה, אינם רלוונטיים עבור מנותחים שעברו את הניתוח בשיטה זו. בתקופה המידית לאחר הניתוח ייתכנו שני סיבוכים עיקריים להלן:

סיבוכים בטווח הרחוק לאחר ניתוחי PRK

בטווח הרחוק לאחר ניתוחי PRK עלול להתרחש סיבוך הבא לידי ביטוי בריפוי לא תקין של הפצע הניתוחי כשסיבוך זה יכול להוביל ליצירת צלקת שיש בה כדי לגרום לירידה בראייה.

סיבוך נדיר זה מתרחש במקרים בהם השיוף היה נרחב במיוחד עקב קוצר ראייה חמור, כאשר לא ננקטו הצעדים המונעים המתאימים כמו לדוגמה שימוש בחומרים מניעת הצטלקויות.

Exit mobile version