Site icon המרכז להסרת משקפיים

טכניקות שונות לביצוע הסרת משקפיים – LASIK, PRK, LASEK


ניתוח הסרת משקפייםרבים מהמועמדים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר סובלים מחששות כבדים בנוגע לניתוח ולחיים שאחרי הניתוח. חשוב לדעת כי ככל שתרכשו יותר ידע בנוגע להליך הניתוחי עצמו, כך תועילו ליהנות מרמת וודאות גבוהה יותר וכתוצאה מכך משקט נפשי רב יותר. כך לדוגמה רבים לא יודעים זאת, אבל ניתוח הסרת משקפיים בלייזר הוא למעשה הגדרת מטריה למספר ניתוחים המבוצעים כל אחד בטכניקה שונה.

אמנם המהות הבסיסית של כל הניתוחים באשר הם זהה, כשהכוונה היא כמובן לשינוי באנטומיה של הקרנית לצורך יצירת שינוי באופן שבו היא שוברת את האור, אך האופן שבו מבוצע השינוי והאופן שבו מתקבלת הגישה של כלי הניתוח לשכבה שיש לשנות באופן ספציפי בקרנית, אינו אחיד בין הניתוחים. במאמר שלפניכם נפרט אודות ההליכים שבהם מתבצעים הניתוחים השונים להסרת משקפיים בלייזר על מנת לפזר מעט מחוסר הוודאות והפחד האופייניים לתקופה שלפני הניתוח.

הדומה בין כל הטכניקות

יש לציין כי ההכנות לקראת הניתוחים השונים זהות כשהכוונה היא להנחיות ההתנהגותיות שיש לעמוד בהן לפני כל ניתוח וניתוח ולבדיקות ההכנה שיש לבצע על מנת להתאים את הניתוח למטופל ועל מנת לוודא כי הוא אכן כשיר לעבור את הניתוח.

כמו כן ההליך המתבצע בתחילת הניתוח, כלומר אלחוש העין באמצעות טיפות הרדמה ופישוק העפעפיים באמצעות ציוד מיוחד, דומים בכל ההליכים באשר הם ובנוסף לכך משך הניתוחים המבוצעים בטכניקות השונות דומה ועומד על כרבע שעה או מעט יותר. אי לכך, לא נפרט אודות ההכנות לניתוח ואודות השלב הראשון של כל הניתוחים במאמר זה אלא רק על ההבדלים הטכניים של ההליכים השונים.

הניתוח עצמו לא כרוך בכאב הודות לטיפות העיניים המאלחשות וכי במהלך הניתוח נעשה שימוש בחיישנים רגישים העוקבים אחרי תנועות גלגל העין. אי לכך, אם גלגל העין נע במהלך הניתוח, קרן הלייזר תשנה את המיקום שלה בהתאם לתנועתו ובנוסף לכך, אם במקרה גלגל העין ינוע באופן כזה שיוציא אותו מהטווח הרצוי, מכשיר הלייזר יפסיק את הפעולה שלו באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם.

ניתוח בשיטת LASIK

LASIK הם ראשי התיבות של laser assisted keratomileusis. ניתוח זה נכלל בקבוצת הניתוחים להסרת משקפיים הנקראת deep ablation או הסרת רקמה מעומק הקרנית. על מנת לקבל גישה לשכבת הסטרומה של הקרנית, יוצר המנתח מעין מתלה בעובי ממוצע של מאה מיקרון בלבד, כלומר מעין "חלון" המחובר לקרנית בנקודה אחת ומשוחרר ממנה ברוב היקפו. המתלה נוצר בשכבת האפיתל של הקרנית, כלומר בשכבה הקדמית ביותר של הקרנית.

לאחר הסטת המתלה המנתח ישדר את קרני הלייזר לכיוון שכבת הסטרומה, על מנת לעצב אותה באופן כזה שיגרום לשינוי הקמירות שלה ועובייה בהתאם לנתונים שנאספו לפני הניתוח. השלב שבו הלייזר פועל בקרנית בדרך כלל לא עולה על דקה אחת ולאחר שהמנתח מסיים את התיקון, הוא מחזיר את המתלה למקומו. מאחר והמתלה נפער בשכבת האפיתל, הניחנת ביכולת התחדשות, הרי שאין צורך אפילו לתפור את האזור שכן הוא מחלים מעצמו ללא סיוע חיצוני.

ניתוח בשיטת PRK

PRK הם ראשי התיבות של photorefractive keratectomy. ניתוח זה נכלל בקבוצת הניתוחים הנקראת surface ablation או שיוף שטחי על גבי הקרנית. בשיטה זו לא יוצרים מתלה בשכבת האפיתל של הקרנית, אלא גורמים לריכוך והחלשת שכבת האפיתל באמצעות תמיסת אלכוהול מיוחדת.

כאשר שכבת האפיתל חלשה מאוד, מסירים אותה במלואה וכאשר היא כבר לא מחוברת יותר לקרנית, מבצעים את השינויים הרלוונטיים בשכבת הסטרומה. בתום הניתוח מורכבות עדשות מגע טיפוליות על הקרנית על מנת למנוע חיכוך בין העפעפיים לבין שכבת האפיתל המתחדשת.

ניתוח בשיטת LASEK

LASEK הם ראשי התיבות של laser epithelial keratomileusis וגם ניתוח זה נכלל בקבוצת השיוף השטחי על גבי הקרנית. בשיטה זו נעשה גם כן שימוש בתמיסת אלכוהול על מנת להחליש את שכבת האפיתל, אך במקום להסיר אותה בשלמותה כמו שנהוג לעשות בשיטת ה- PRK, המנתח פשוט מסיט אותה ממוקד הניתוח ולאחר מכן פורש אותה חזרה במקומה. אם נקודת העיגון שלה לקרנית לא חזקה דיה, ייתכן כי תוסר לחלוטין ואז למעשה הניתוח יהפוך לניתוח בשיטת PRK.

Exit mobile version