המרכז להסרת משקפיים

סוגים שונים של תיקון ראייה

עינייםישנם מצבים רבים שיכולים להשפיע על העיניים ועל מערכת הראייה. לעיתים מדובר במחלה בעלת רקע עצבי, לעיתים מדובר בליקוי כלשהו במבנה העין, לעיתים מדובר בחבלה או מכה ישירה שגורמים לנזק. יש גם תופעות הקשורות לגיל, אשר מביאות לירידה ביכולת הראייה, קיטון בשדה הראייה, עכירות עדשת העין ועוד.

בשורות הבאות נדבר על אמצעים ושיטות שונות שיש להן חשיבות בהקשר של תיקון ראייה. בין היתר נדבר על פרוצדורות כירורגיות שונות, על השימוש באמצעים בלתי פולשניים ועוד.

תיקון באמצעות משקפיים

הדרך הנפוצה ביותר כיום לתיקון הראייה מבוצעת על ידי התאמה של עזרים אופטיים שונים – משקפי ראייה, עדשות מגע ולעיתים אפילו שילוב של כמה אמצעים. באמצעות התאמה נכונה של משקפיים ועדשות מגע ניתן פעמים רבות להגיע למצב שלמרות ליקוי ראייה משמעותי ביותר, המטופל מסוגל לתפקד ברמה גבוהה. במקרים מסוימים, המשקפיים לא יוכלו להציע תיקון מלא, אבל עם זאת יחול שיפור של ממש.

בין סוג המשקפיים שנועדו לתיקון הראייה ניתן למצוא:

תיקון באמצעות ניתוח

למרות שמשקפיים או עדשות מגע יכולים להביא לראייה מושלמת, הרי שלא תמיד הם יכולים להבטיח פתרון מלא.

יתרה מכך, הרכבת משקפיים או עדשות נתפסים על ידי חלק מהאנשים ללא פחות מהפרעה. בין אם מדובר בטרחה של הטיפול בעדשות ובין אם מדובר בחוסר הנוחות של שימוש קבוע במשקפיים, העובדות מספרות על עליה בביקוש לניתוחי לייזר לצורך תיקון ראייה. ניתוחים אלה הם בעלי היסטוריה ארוכה למדי ויש להם כיום שיעור הצלחה מרשים ממש.

כיום, ניתן למצוא שיטות רבות של ניתוח לייזר, כאשר ברובם הגדול מבוצע שיוף של הקרנית. לעיתים הדבר נעשה תוך יצירת מתלה ולעיתים בצורות אחרות, אך הדבר החשוב הוא שיש בכך כדי לסייע לרבים להיפטר מהמשקפיים. חשוב לדעת שלא כולם מתאימים לסוג זה של ניתוח, בין אם בשל קרנית דקה מדי ובין אם בשל חוסר תקינות אחר במבנה העין או מסיבות אחרות.

כדאי לדעת שניתוחי עיניים נעשים פעמים רבות גם כדי להביא לתיקון הראייה בלא כל קשר לשימוש במשקפיים. ניתוח עיניים יכולים לטפל בבעיות של גלאוקומה, קטרקט ומחלות אחרות. על ידי החלפת העדשה התוך עינית, שחרור לחץ תוך עיני ועלי ידי טכניקות נוספות, ניתן לשפר את יכולת התפקוד של העין ולעיתים גם למנוע החמרה והמשך של אובדן יכולת הראייה.

תיקון באמצעות עדשה

טכניקה מעניינת נוספת של תיקון הראייה, מיועדת לאנשים המשתמשים במשקפיים אך אינם יכולים או אינם רוצים לעבור ניתוח לייזר או כל טיפול פולשני אחר. הטכניקה מבוססת על התאמת עדשות מגע מיוחדות, שנועדו לשנות את מבנה העין תוך מיקוד בקרנית, באופן מהותי אך לא לצמיתות.

לאחר אבחון מבנה העין של המטופל, תוך מיפוי הקרנית, מקבל המטופל עדשה מיוחדת לשימוש בשעות הלילה. כבר לאחר ימים ספורים אמורה לחול הטבה ביכולת הראייה, כאשר במקרים מסוימים יש לבצע התאמות ולשנות את העדשה. כל עוד המטופל יקפיד לישון תוך כדי הרכבת העדשות, הוא יכול לנהל חיי יום יום ללא כל צורך במשקפיים או בעדשות מגע רגילות.

ראו גם:

תיקון ראיה באמצעות השתלת עדשות פרימיום תוך עיניות

Exit mobile version