המרכז להסרת משקפיים

ניתוח עיניים בלייזר בעקבות אסטיגמטיזם

הסרת משקפיים לסובלים מאסטיגמטיזםאסטיגמטיזם, אסטיגמציה או צילינדר, היא תופעה שכיחה מאוד ולמרות זאת רב הנסתר על הגלוי בה. במאמר שלפניכם ננסה לשפוך מעט אור על התופעה שכיום ניתן לטפל בה בקלות רבה מאוד באמצעות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

מה זה בדיוק אסטיגמטיזם?

במצב תקין כאשר העין בריאה וללא ליקויים, הקרניים המגיעות אליה נשברות בצורה כזו שבסופו של דבר הן מצליחות להתמקד במרכז הראייה. מרכז הראייה הוא אזור קטן מאוד הממוקם במרכז הרשתית וכל עוד הקרניים מתמקדות בו הכל תקין. על מנת שקרני האור יצליחו להתמקד בדיוק במרכז הראייה עליהן לעבור שבירה אחת במפגש עם הקרנית ושבירה נוספת במעבר העדשה.

הקרנית ממוקמת בחלקו הקדמי ביותר של גלגל העין ואילו העדשה התוך עינית ממוקמת מאחורי האישון הממוקם במרכז הקשתית, הנותנת לעין את צבעה.

במקרים שבהם המוקד של קרני האור לא ממוקם בדיוק במרכז הרשתית כי אם לפני הרשתית, מגדירים את המטופל כקצר רואי. במקרה הזה המטופל יסבול מראייה מטושטשת לרחוק. במקרים שבהם קרני האור נשברות דווקא מאחורי הרשתית, מגדירים את המצב כרוחק ראייה. במקרה הזה המטופל יתקשה דווקא לראות באופן ברור וחד אותיות מודפסות או עצמים הממוקמים קרוב לעיניים.

אסטיגמטיזם הוא מצב שונה שבו קרני האור לא מתמקדות בנקודה אחת הממוקמת לפני או אחרי הרשתית אלא במספר נקודות מיקוד במקביל.

הגורמים לשבירה הלא תקינה של קרני האור באסטיגמטיזם?

הגורם לכך ששבירת קרני האור בקרנית לא תבוצע בצורה תקינה הוא המבנה הלא תקין של הקרנית. במצב תקין צורתה של הקרנית צריכה להזכיר חצי כיפה סימטרית לחלוטין אך קרנית השוברת את קרני האור באופן לא תקין הינה בעלת צורה אובאלית של כדור פוטבול או ביצה.

הצורה הלא תקינה של הקרנית גורמת להיווצרות של מישורי תשבורת שונים ובעקבות זאת קרני האור מתמקדות בנקודות שונות ביחס למישור הרשתית. למעשה במקרים מסוימים אין זה מן הנמנע שנקודה אחת תמוקם לפני הרשתית בעוד שאחרת תמוקם מאחורי הרשתית.

כמו כן במקרים מסוימים המיקוד של התמונה ברשתית שונה בין מישורים הניצבים זה לזה. כך למשל ישנם כאלו הסובלים מאסטיגמטיזם, שבהם הקרניים המאוזנות מתמקדות במרכז הראייה בעוד שהקרניים המאונכות מתמקדות מאחורי או לפני הרשתית. במקרה הזה יש לטפל אך ורק בשבירה הלא תקינה של קרני האור המאונכות כמובן.

תיקון אסטיגמטיזם באמצעות ניתוח עיניים בלייזר

ישנם רבים בקרב הציבור הרחב הסבורים כי ניתן לטפל באסטיגמטיזם אך ורק באמצעות משקפיים בעלות צילינדר. עם זאת, כיום ניתן לטפל באסטיגמטיזם גם באמצעות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. במהלך ניתוח זה משנים את המבנה של הקרנית בצורה כזו שתהפוך אותה לסימטרית יותר. את דרגת החומרה של האסטיגמטיזם נהוג למדוד ביחידת מידה הנקראת דיופטר כאשר אסטיגמטיזם המוערך בדיופטר אחד לא נחשב לחמור במיוחד אך מעל דיופטר 3, הבעיה כבר נחשבת לחמורה יחסית.

בעזרת ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ניתן לתקן אפילו דרגות חמורות של אסטיגמטיזם כל עוד דרגת החומרה של האסטיגמטיזם יציבה לאורך זמן וכל עוד המבנה של הקרנית סדיר באופן יחסי.

Exit mobile version