המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפיים בלייזר ללא חיתוך הקרנית

הסרת משקפייםלפני כל ניתוח להסרת משקפיים יש לשאול את השאלה באיזו שיטה מומלץ לנתח את המטופל כשבגדול עומדות לפנינו זוג אפשרויות: ניתוח ללא חיתוך הקרנית וניתוח עם חיתוך של הקרנית. שאלה זו מעסיקה כבר זמן רב את המומחים בתחום ומשמשת כר פורה לדיונים בקהילת מנתחי העיניים. במאמר שלפניכם ננסה לספק נתונים רבים ככל האפשר הקשורים לדיון זה.

רקע מדעי

בשנות השמונים המוקדמות החלו לבצע את ניתוחי הלייזר הראשונים כשכיום מדי שנה בשנה מבוצעים מיליוני ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר בכל רחבי העולם בהם מבצעים אידוי רקמתי באמצעות קרן לייזר שלא גורמת לנזקי חום בסביבה הקרובה של הטיפול.

רמת הדיוק של קרן הלייזר גבוהה ביותר כשסך הכול התהליך כולו נמשך מספר שניות במהלכן מאדים שכבת תאים בעובי של מספר מיקרונים בלבד. לאחר סיום הניתוח יש להקפיד על כך שהקרנית תישאר בעובי מינימאלי מסוים על מנת למנוע פגיעה בראיה. הקרנית היא למעשה החלק הקדמי ביותר של העין. הקרנית היא שקופה לחלוטין ועובייה הממוצע הוא כחמש מאות מיקרון.

חלקה החיצוני של הקרנית מורכב משכבה של תאי אפיתל שתפקידם לשמור על שלמות הקרנית ולמנוע חדירה של פתוגנים לקרנית. תאי האפיתל של הקרנית ניחנים ביכולת התחדשות מהירה ביותר וכאשר מבצעים ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, מקלפים את שכבת תאי האפיתל ותוך מספר ימים היא מתחדשת מאליה.

ההבדלים בין הסרת משקפיים בלייזר עם ובלי חיתוך הקרנית

כאשר מנתחים מבלי לחתוך את הקרנית, מנקים את השטח החיצוני של הקרנית, כלומר את רקמת האפיתל ולאחר מכן מבצעים את הטיפול במידה הנחוצה על פני הקרנית. את האפיתל ניתן להסיר באמצעות תמיסת אלכוהול, באמצעות לייזר או באמצעות סכין. בשיטה שבה מבצעים חיתוך של הקרנית, חותכים שכבה בעובי הנע בין 100-180 מיקרון באמצעות סכין מיקרוסקופית או באמצעות לייזר ומשאירים מתלה שעודו מחובר לקרנית.

באופן זה כאילו פותחים קופסת שימורים ומותירים את המכסה מחובר בנקודה אחת. לאחר שפותחים את המתלה, מבצעים את הניתוח בקרנית עצמה ולאחר מכן מחזירים את המתלה למקומו.

מה הם היתרונות של ניתוח להסרת משקפיים ללא חיתוך הקרנית?

היתרון המרכזי של ניתוח זה בא לידי ביטוי בכך שמאחר ולא חותכים את הקרנית, ממזערים את שיעור תופעות הלוואי והסיבוכים הכרוכים בניתוח. בנוסף לכך, מאחר ואין צורך לבצע חתך וליצור מתלה, הרי שניתן לבצע את הניתוח גם אם הקרנית של המטופל דקה במיוחד. למעשה ישנם מצבים מסוימים המתגלים בבדיקה המבוצעת לפני הניתוח, שמחייבים ביצוע של ניתוח ללא חיתוך הקרנית.

מה הם החסרונות של ניתוח להסרת משקפיים ללא חיתוך הקרנית?

החיסרון המרכזי של ניתוח להסרת משקפיים ללא חיתוך הקרנית בא לידי ביטוי בזמן ההחלמה הממושך יחסית. מאחר ועל מנת לקבל גישה לקרנית מסירים את כל שכבת האפיתל, הרי שיש להמתין בסבלנות כשלושה ימים להתחדשות הרקמה. בניתוח שבו יוצרים מתלה על ידי חיתוך הקרנית, זמן ההחלמה קצר יותר באופן משמעותי. בנוסף לכך, ההסרה של רקמת האפיתל עלולה לגרום למנותח לחוש כאבים לאחר הניתוח וכן יש לציין כי קיים סיכוי נמוך מאוד להופעה של עכירות מרכזית זמן מה לאחר הניתוח.

עד לפני מספר שנים שמונים אחוז מניתוחי הלייזר להסרת משקפיים כללו חיתוך של הקרנית אך על רקע החשש מסיבוכי הניתוח, כיום שיעור הניתוחים המבוצעים ללא חיתוך הקרנית נמצא בעלייה משמעותי ביותר. התוצאות מבחינת חדות הראיה מספר חודשים לאחר הניתוח זהות לחלוטין.

Exit mobile version