המרכז להסרת משקפיים

טיפול בעיניים יבשות לאחר הסרת משקפיים

טיפול בעיניים יבשות לאחר הסרת משקפייםניתוח להסרת משקפיים הפך לפרוצדורה סטנדרטית, שקיימת בשימוש נרחב למדי כבר יותר מעשרים שנה. בתחילת הדרך, ניתן היה לראות מטופלים רבים למדי הסובלים מתופעות לוואי, אולם עם הזמן והניסיון והכנסתם לשימוש של טכניקות חדישות, הלכו תופעות הלוואי ופחתו.

בין תופעות הלוואי שעדיין קיימות, ניתן למצוא היווצרות של דלקת באזור המנותח, לפעמים גם זיהום. אולם תופעות הללו נחשבות לנדירות. תופעה פחות נדירה, אם כי לא קשה לטיפול הינה היווצרות של יובש בעיניים. מהו בדיוק אותו היובש שנוצר בעיניים לאחר הסרת משקפיים, מהי הדרך שניתן לטפל בבעיה ובתוך כמה זמן היא נפתרת?

תופעה זמנית וחולפת

לבעיית היובש בעיניים לאחר טיפול של הסרת משקפיים בלייזר יש פתרון טוב. אך לפני שנרחיב על כך ראוי לבדוק מהו הסיכון לקיומה של תופעה כזאת ומהו הנזק שעשוי להתרחש. מבחינת רמת הסיכון ליובש בעיניים בעקבות הסרת משקפיים, זה מאוד תלוי בסוג הפרוצדורה הניתוחית שנבחרה.

ככלל, ההערכות מדברות על כשניים עד שלושה מטופלים מתוך כל עשרה שיסבלו מיובש משמעותי. אך הבשורות הטובות הן שמדובר בתופעה חולפת, שאיננה יוצרת נזק תמידי לעין.

הלחות חיונית לעיניים

באופן טבעי, בלוטת הדמעות שבעין דואגת להפריש בכל רגע נתון לחלוחית. אותה לחלוחית, שמונעת את היובש ואי הנעימות, שומרת על העין באופן אופטימלי. אותה לחות קבועה עוזרת לשמור על הניקיון של העין. אותה לחות אחראית לתחושה נוחה ונעימה ודואגת לכך שנוכל לראות ללא קושי. הדמעות, בכמות מדודה, שומרת על העין גם מפני זיהום וחיידקים.

נוזל הדמעות המלוח מכיל בתוכו לא רק מלחים אלא גם חומרים נוספים שנחשבים לקוטלי חיידקים. יותר מכך, הדמעות, עד כמה שזה נשמע מפתיע, מספקות לעין ולחלקיה השונים (למשל הקרנית), חמצן.

העין הממצמצת מפזרת את שכבת הלחות באופן אחיד, ללא הפוגה. כתוצאה מניתוח להסרת משקפיים עשויה הפרשת הדמעות להיפגע באורח מסוים, ועל כן הפתרון הינו אחד – שימוש בתכשירים שמהווים תחליף לדמעות ומספקים את הלחות הנדרשת לבריאות העין.

ומה ירגיש מטופל הסובל מיובש בעין שלאחר הטיפול? בעיקר מדובר בתחושה לא נוחה, מעין גירוי או גירוד. כאשר העין יבשה עשויים לראות מעט מטושטש וקיימת נטייה מוגברת לעייפות. אז מה הפתרון? הפתרון שיציע רופא העיניים הינו שימוש בטיפות שמהוות תחליף לדמעות או במילים אחרות, טיפות של דמעות מלאכותיות.

השימוש בטיפות

טיפות לעיניים יבשות נמכרות בישראל תחת שמות שונים. גם אנשים הסובלים מעיניים יבשות ללא כל קשר להסרת משקפיים עשויים להשתמש בהן, בהוראת הרופא. חשוב לדעת שאותן הטיפות מהוות טיפול טוב לתקופת זמן מדודה. לא מומלץ להשתמש בהן בקביעות או במינון גבוה יתר על המידה.

לאחר הטיפול להסרת משקפיים, יבדוק הרופא את מצב העין ויעקוב אחר ההחלמה. מיד לאחר הניתוח, נעשה שימוש בטיפות במינון יחסית גבוה. תוך כדי תהליך ההחלמה של העין, מתחילה בלוטת הדמעות לבצע את תפקידה טוב יותר, והצורך בטיפות הולך וקטן.

הרופא הוא זה שמנחה את המטופל בכמה טיפות עליו להשתמש ומהו המינון המומלץ בהתאם למצבו. בדרך כלל, כעבור מספר ימים ניתן לחדול מהשימוש בתחליף הדמעות בלא לסבול מיובש המציק יתר על המידה.

במידה ועדין העין יבשה והתחושה איננה נוחה, ניתן להמשיך להשתמש בטיפול לתקופת זמן נוספת, לעיתים שבועיים, לעיתים גם שלושה. בדרך כלל, כחודש עד חודש וחצי לאחר הניתוח תפקודה של העין מצוין ולא חווים תופעה של יובש מציק. בלוטת הדמעות תפעל היטב ותספק את הלחות, החמצן וכל ההגנה שהעין צריכה.

Exit mobile version