המרכז להסרת משקפיים

חוות דעת רפואית – הסרת משקפיים בלייזר

רשלנות רפואיתחוות דעת רפואית היא מסמך מקצועי בעל תוקף משפטי המוגש בדרך כלל בצירוף תביעות משפטיות העוסקות בנזקי גוף. במאמר זה נתמקד בחוות דעת רפואית המוגשת במקרים של רשלנות רפואית בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר. מדי שנה בשנה מבוצעים בישראל כ-15 אלף ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר כשרובם המוחלט מסתיים בהצלחה ולשביעות רצון המטופלים. עם זאת, במקרים מסוימים גם אם חריגים ביותר, נגרם למטופל נזק כתוצאה מרשלנות רפואית.

במקרים האלו יש להגיש כמובן תביעה משפטית נגד המנתח ובה על עורך הדין לשטוח את פרטי המקרה. עם זאת, מאחר ולא עורך הדין ולא השופט מתמצאים ברזי רפואת העיניים והכירורגיה של העין, הרי שישנה חשיבות עליונה לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית אותה צריך לכתוב רופא מומחה העוסק בתחום סביבו נסובה התביעה, כלומר רופא עיניים המתמחה בביצוע ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר.

שלוש חוות דעת רפואיות אפשריות

עד כה עסקנו בחוות הדעת הרפואית אותה מגיש התובע במטרה לחזק את טענותיו מבחינה מקצועית. עם זאת, לא זו חוות הדעת היחידה המוגשת בדרך כלל בתביעות מעין אלו. על מנת שגם הצד הנתבע יוכל לתמוך בטענותיו ולהגן על עצמו, לרוב גם הרופא הנתבע יגיש חוות דעת רפואית מטעמו. מן הסתם בסופו של דבר על מנת להכריע בין הצדדים יזמן בית המשפט רופא מומחה מטעמו על מנת שיכריע לצדו של מי עומד הצדק.

לפיכך מדובר סך הכול בשלוש חוות דעת רפואיות: האחת מוגשת על ידי התובע, השנייה על ידי הצד הנתבע והשלישית מוזמנת על ידי בית המשפט ומטרתה להכריע בין שני הצדדים.

אילו נושאים צריכה חוות דעת רפואית להקיף במקרה הזה?

חוות דעת רפואית צריכה בראש ובראשונה לפרט את נסיבות המקרה הספציפי שבו היא דנה לפרטי פרטים תוך הסתמכות על כל הניירת הרפואית הרלוונטית. בנוסף לכך, על חוות הדעת הרפואית להביא עדויות מהספרות הרפואית הנוגעות למקרה תוך מתן דגש על הספרות העדכנית ביותר.

אם מדובר בחוות הדעת הנכתבת על ידי רופא מומחה מטעם הצד התובע, הרי שהכוונה היא לעדויות שיש בהן כדי להוכיח שהרופא אכן חרג מהפרוטוקולים המקובלים בתחום וכמובן שאם מדובר בחוות דעת רפואית הנכתבת מטעם הצד הנתבע, הרי שמטרתה להוכיח כי הרופא לא חרג מרמת האחריות שמוטלת עליו, שפעל בהתאם לפרוטוקולים המקובלים בתחום ושהלכה למעשה לא התרשל בתפקידו.

מעבר לכל זה, חוות הדעת הרפואית צריכה לכלול גם כן התייחסות לנזק שנגרם למטופל (חוות הדעת שמוגשת על ידי התובע) או לכך שהמטופל לא סובל מנזק חרף טענותיו (חוות הדעת המוגשת על ידי הצד הנתבע). סך הכול צריכה חוות הדעת המוגשת על ידי התובע להראות כי אכן התקיים יסוד הרשלנות, כי לתובע אכן נגרם נזק וכי בין הרשלנות לנזק ישנו קשר של סיבה ותוצאה.

באחריותו של מי להגיש את חוות הדעת הרפואית?

באופן עקרוני לא ניתן להגיש תביעה בגין נזקי גוף על רקע של רשלנות רפואית מבלי לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית אלא אם כן מדובר במקרים חריגים ביותר בהם אין ידו של התובע משגת לשלם לרופא מומחה. במקרים שכאלו, בהם יקבל התובע אישור מיוחד להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית מבלי לצרף אליה חוות דעת רפואית, בכל מקרה לא יעלה בידו למקסם את סכום הפיצויים שיקבל וזאת כיוון שרק בעזרת חוות דעת רפואית ניתן להעריך את גובה הנזק שנגרם לו כתוצאה מעוולת הרשלנות.

Exit mobile version