המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפיים לבני גיל הזהב

הסרת משקפייםהרצון ליהנות מאיכות חיים גבוהה כמה שרק ניתן מהווה את מנת חלקם של כל בני האדם בכל הגילאים ולא רק של אוכלוסיית הצעירים ולפיכך אין זה פלא שמדי שנה גם מבוגרים רבים בגיל הזהב פונים לרופאי עיניים על מנת לעבור ניתוח להסרת משקפיים.

ההנחה בקרב הציבור היא כי ניתוח הסרת משקפיים בגיל מבוגר יכול לסכן את הראייה בצורה משמעותית יותר בהשוואה לניתוח הסרת משקפיים המבוצע בגיל צעיר, אך הממצאים המחקריים שיש בידינו כעת מצביעים על כך שמדובר על תפיסה שהיא שגויה מאוד.

אין ספק שישנם הבדלים לא מעטים בכל הקשור לבריאות העין בין קבוצות הגילאים השונות, אך במחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות, עולה תמונה לפיה ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים מביאים לתוצאות משביעות רצון בקרב מבוגרים וטומנים בחובם את אותם הסיכונים בדיוק.

ניתוח לתיקון רוחק ראייה

באופן טבעי לאחר ניתוח לתיקון רוחק ראייה, מתרחשת נסיגה הדרגתית וחלקית בלבד במהלך השנים אם כי במקרים מסוימים הנסיגה הופכת למלאה. המשמעות היא שהתוצאות שהושגו בניתוח נעלמות כלא היו במהלך השנים. עד גיל ארבעים רוחק הראייה מכיל מרכיב סמוי ומרכיב גלוי כשהמרכיב הסמוי לא בא לידי ביטוי משום שהעין האנושית מסוגלת להוציא לפועל מנגנוני פיצוי המסייעים לה להתגבר על רוחק הראייה בגילאים צעירים.

הניתוח להסרת משקפיים משפיע אך ורק על החלק הסמוי ולפיכך ניתוח שמבוצע לאחר גיל ארבעים, לא יכול להשפיע לאורך זמן רב מאוד שכן מנגנון הפיצוי הולך ויורד מבחינת היעילות שלו. למרות זאת, יש להבין כי התוצאות יכולות להישאר יציבות גם במשך שנים רבות ובכל מקרה עדיפה התוצאה הזמנית והעלייה באיכות החיים במשך מספר שנים, על פני מצב סטטי שאינו תקין.

כמו כן לאחר ניתוח לתיקון רוחק ראייה, ישנו טשטוש מסוים בראייה לרחוק בשילוב עם ראייה טובה מקרוב במשך מספר שבועות. מצב זה מתרחש בעיקר במנותחים מעל גיל ארבעים, אך גם במנותחים צעירים. ישנם מנותחים הסובלים מטשטוש בראייה לרחוק אף במשך מספר חודשים ואז עלול להתעורר הצורך בהרכבת משקפי קריאה שברוב המקרים לאחר גיל ארבעים מספרם הולך ועולה.

במקרים מסוימים יבחר המנתח לבצע "תיקון חסר" באחת מהעיניים של המנותח. פתרון זה גורם לכך שאחת מהעיניים תראה טוב יותר מקרוב בזמן שהשנייה תראה טוב יותר ממרחק. אמנם מדובר בפשרה שלא פשוט לכל המנותחים להסתגל אליה, אך בהחלט מדובר על פתרון המאפשר ליהנות מעצמאות ממשקפיים. חרף זאת, בחלק ניכר מהמקרים המנותחים מעדיפים לעבור ניתוח לתיקון של רוחק הראייה בלבד ובמקרה הצורך להרכיב משקפי קריאה.

כמעט ולא ניתן לבצע ניתוח שיש מחלות עיניים בגיל המבוגר

ישנן מחלות עיניים רבות שהולכות ונהיות שכיחות ככל שמתקדמים בגילאים כמו לדוגמה קטרקט (עכירות של העדשה) וישנן גם מחלות שמופיעות אך ורק בגילאים מבוגרים כמו למשל ניוון מקולרי של הגיל המבוגר (קטרקט יכולה להתפתח גם בקרב תינוקות לצורך העניין). חשוב להבין כי ניתוח הסרת משקפיים לא מיועד לטפל במחלות העיניים השונות וכי לעתים המחלות מהוות התוויית נגד לביצוע הניתוח.

כמו כן בכל מקרה שבו אדם מבוגר עבר ניתוח הסרת משקפיים, עליו לדווח על כך למנתח לפני מעבר של ניתוח עיניים כמו לדוגמה ניתוח להסרת קטרקט. מאחר וכיום יש לנו את האמצעים לבצע בדיקות יסודיות ביותר לפני ניתוח הסרת משקפיים שמטרתן לבדוק את מידת הכשירות של המועמד לעבור את הניתוח, הרי ששיעור הסיבוכים בקרב מבוגרים פחות או יותר זהה לשיעור הסיבוכים בקרב צעירים.

Exit mobile version