Site icon המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפיים אחר ניתוח קטרקט

הסרת משקפיים לאחר קטרקטקטרקט הוא מצב רפואי הנחשב לשכיח יחסית, המופיע ברוב המקרים החל מגיל שישים עד שישים וחמש אם כי באופן עקרוני הוא יכול להופיע בכל גיל שהוא ואפילו ביילודים.

הקטרקט בא לידי ביטוי בתהליך שבו עדשת העין הופכת לעכורה באופן הדרגתי ככל שהזמן חולף. על מנת שהעדשה תוכל למלא את תפקידה ולהעביר את קרני האור באופן תקין למרכז הראיה ברשתית, עליה להיות שקופה לחלוטין ולכן תהליך זה מוביל לליקויי ראיה כשבמקרים החמורים ביותר הוא עלול להוביל לעיוורון מוחלט.

הגורמים וטיפול בקטרקט

הקטרקט יכול להתפתח כתוצאה מחבלה בעין, כתוצאה משינויים טבעיים המתרחשים על רקע של גיל מבוגר, כתוצאה ממחלות עיניים או מחלות סיסטמיות שונות, כתוצאה מנטילה של תרופות מסוימות, כתוצאה ממוטציות גנטיות שונות ועוד. נכון להיום אין עדיין טיפול שיכול להאט את קצב ההתקדמות של הקטרקט או לגרום לכך שעדשה הסובלת מעכירות, תהפוך שוב לשקופה ולכן הפתרון עבור הסובלים מקטרקט הוא הפתרון הניתוחי שבו מחליפים את עדשת העין בעדשה תותבת, שלא יכולה להפוך לעכורה עם הזמן, אלא נשארת שקופה לחלוטין.

השתלה של עדשות מתקדמות בניתוח קטרקט

בשנים האחרונות פותחו מספר סוגים חדשים של עדשות פרמיום, עדשות אקומודטיביות ועדשות רב מוקדיות, המאפשרות לשפר את הראיה בקרב מטופלים שעוברים ניתוח קטרקט (ניתוח ירוד, בעברית תקנית) וכתוצאה מכך, מנותחים רבים נהנים משיפור משמעותי בראיה לאחר הניתוח.

הכוונה היא לא רק לכך שהם כבר לא רואים את העולם "דרך שמשה מלוכלכת" (אחת הדרכים בהן מתארים החולים את האופן בו הם רואים את העולם לפני הניתוח), אלא לכך שהעדשות החדשות והמתקדמות ביותר מאפשרות לתקן גם רוחק ראיה, קוצר ראיה ואף אסטיגמטיזם.

כך לדוגמה ישנן עדשות הנקראות REzoom, המכילות לא פחות מחמישה אזורי רפרקציה שונים, עדשות ReSTOR, המחולקות לשניים עשר אזורי רפרקציה שונים ועוד. אפשרות נוספת לתיקון ראיה בניתוח קטרקט היא התקנה של עדשה המאפשרת לראות בבירור מקרוב בעין אחת ועדשה המאפשרת לראות בבירור לרחוק בעין השנייה. שיטה זו נקראת מונוויז'ן, אך אינה פופולארית במיוחד שכן היא דורשת הסתגלות לא פשוטה.

מדוע אם כך ישנו צורך בהסרת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט?

ובכן, כעת יש לשאול את השאלה המתבקשת: "מדוע יש בכלל לעבור ניתוח הסרת משקפים בלייזר, אם ניתן לתקן את הראיה בניתוח הקטרקט עצמו"? באופן עקרוני לא בכל מקרה ישנו צורך לעבור ניתוח נוסף שכן בעזרת העדשות התוך עיניות המלאכותיות המודרניות, ניתן לטפל בליקויי ראיה רבים. עם זאת, היכולת של העדשות המודרניות לתקן את הראייה, מוגבלת.

אי לכך, במקרים רבים מאוד, חרף התיקון של הליקוי שמבוצע באמצעות העדשות המתאימות, ישנו צורך בתיקון נוסף באמצעות ניתוח הסרת משקפיים.

ההבדל בין ניתוח קטרקט לבין ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

למרות ששני הניתוחים, הסרת משקפיים בלייזר וניתוח להסרת קטרקט על ידי מומחים, מיועדים בסופו של דבר לשפר את תשבורת האור בעין על ידי ביצוע מניפולציות במרכיבי העין האחראיים על תשבורת האור (הקרנית והעדשה התוך עינית), עדיין מדובר על שני ניתוחים שונים לגמרי. להלן שני ההבדלים המרכזיים בין שני הניתוחים:

Exit mobile version