Site icon המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפיים בלייזר לסובלים מ: צילינדר, סוכרת, בעיות קריאה, גלאוקומה, קטרקט


רופאנכון ל-2015 מבוצעים מדי שנה בישראל למעלה מחמישה עשר אלף ניתוחים להסרת משקפיים בקרב מגוון רחב של מנותחים המאופיינים בשונות רבה מבחינה אתנית, מבחינת הגילאים, מבחינת מצב הבריאות ועוד.

לפני שניתן לקבוע כי המועמד לניתוח אכן כשיר לעבור את ההליך הכירורגי, יש לבצע סדרת בדיקות שמטרתה לבחון את בריאות העין שלו, את בריאותו הכללית, לספק נתונים בנוגע למבנה הספציפי של הקרנית שלו ועוד. אמנם ברוב המקרים מתברר כי המועמד אכן כשיר ומתאים לעבור את הניתוח וכי אכן הוא יוכל להפיק מהניתוח תועלת רבה, אך בכל זאת חשוב לתת את הדעת לכמה מצבים שבהם מידת הכשירות לעבור את הניתוח לא מובנת מאליה. במצבים אלה נעסוק במאמר זה.

הסרת משקפיים בלייזר לסובלים מסוכרת

ישנם חולי סוכרת רבים הסבורים כי אינם מתאימים לעבור את הניתוח בשל מחלתם. אמנם חלק ניכר מחולי הסוכרת אכן יימצאו בסופו של דבר כלא מתאימים לעבור את הניתוח, אך חשוב להבין כי עצם קבלת האבחנה אינה מהווה התווית נגד לניתוח הסרת משקפיים בלייזר. אדם הסובל ממחלת הסוכרת, המעוניין לעבור ניתוח הסרת משקפיים, צריך לעבור סדרת בדיקות שמטרתה לבדוק האם מחלתו מאוזנת היטב שכן סוכרת לא מאוזנת יכולה להוות התוויית נגד לביצוע הניתוח.

בנוסף לכך, יש לבדוק האם הסוכרת לא גרמה כבר לנזקים ברשתית וכי הליקויים בהם מעוניין לטפל המועמד, אינם קשורים למחלת הסוכרת אלא לבעיות בקרנית, בהן אכן ניתן לטפל בניתוח

הסרת משקפיים בלייזר לסובלים מצילינדר

אסטיגמטיזם הוא ליקוי ראייה הנגרם כתוצאה ממבנה לא סימטרי של הקרנית, המוביל לכך שקרני האור נשברות באופן כזה היוצר מספר מרכזי מיקוד בנקודות שונות ביחס לרשתית. בשפת העם ליקוי זה נקרא צילינדר אך למעשה יש לקרוא לו אסטיגמטיזם.

ישנם רבים בקרב הקהל הרחב הסבורים כי באמצעות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר ניתן לטפל אך ורק בבעיות של רוחק ראייה או קוצר ראייה, אך נכון להיום באמצעות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, ניתן לשנות את צורתה של הקרנית כך שתשבור את קרני האור באופן כזה שיוביל ליצירה של מוקד אחד בלבד (לטיפול באסטיגמטיזם).

גם כאן, בדומה לדוגמה שהבאנו לעיל בנוגע לחולי הסוכרת, על מנת לבדוק את מידת ההתאמה של המועמד לניתוח הסרת משקפיים בלייזר, יש לבדוק את בריאות העין ואת מבנה העין בסדרה ארוכה של בדיקות שכן במקרים חמורים במיוחד של אסטיגמטיזם, קצרה ידם של המנתחים מלהושיע.

הסרת משקפיים לסובלים מבעיות קריאה

בעיות קריאה על רקע ליקויי ראייה יכולות להתפתח על רקע שני מצבים מרכזיים: רוחק ראייה ופרסביופיה (זוקן ראייה). רוחק ראייה הוא מצב הנגרם כתוצאה משבירה לא תקינה של קרני האור המגיעות לקרנית, הגורמת לכך שקרני האור יתמקדו מעט מאחורי מרכז הראייה ברשתית ואילו פרסביופיה נגרמת כתוצאה מאובדן הגמישות של עדשת העין, הגורמת לשבירה לא תקינה של האור.

בבעיה הראשונה ניתן בהחלט ברוב המקרים לטפל באמצעות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אך הניתוח, המבוצע בקרנית, לא יכול לשנות את יכולת העדשה התוך עינית למלא את תפקידה כראוי. אי לכך, לפני הניתוח יש לבדוק באופן יסודי את העיניים של המועמד, על מנת לקבוע באיזו מידה ניתן יהיה לפתור את בעיות הקריאה שלו באמצעות הניתוח.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר לסובלים מגלאוקומה

בדיוק כמו בדוגמה שהבאנו לעיל, שנגעה לחולי הסוכרת, גם הגלאוקומה לא מהווה התוויית נגד של ניתוח הסרת משקפיים בלייזר. ברוב המקרים מועמד לניתוח הסובל מגלאוקומה פעילה או גלאוקומה לא מאוזנת, אכן ייפסל על הסף, אך לפני שניתן יהיה לפסול אותו, עליו להיבדק על ידי רופא עיניים, שיקבע מה הוא מצב מחלתו.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר לסובלים מקטרקט

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר לא מיועד לטפל בליקויי ראייה שנגרמו כתוצאה מקטרקט. על מנת לטפל בקטרקט יש לעבור ניתוח קטרקט שבו מסירים את העדשה התוך עינית ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית שקופה. לאחר ניתוח הסרת קטרקט, אם עדיין המטופל סובל מבעיות ראייה כמו לדוגמה קוצר ראייה או רוחק ראייה, ייתכן כי יוכל להפיק תועלת מניתוח הסרת משקפיים בלייזר.

הסרת משקפיים לייזר בעיות שונות – האם ניתוח כושל להסרת משקפיים בלייזר עשוי להוביל לכדי מצב של עיוורון?

לאט לאט התודעה הציבורית סביב ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר היא תודעה שהולכת וגוברת. כיום, יותר ויותר אנשים מדברים על מעבר של ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, וכבר לא מדובר על ניתוח שמרתיע אנשים בצורה גדולה מידי כפי שהוא היה מרתיע אנשים בעבר. אחת הסוגיות שמרתיעות ומעסיקות הכי הרבה אנשים שמתעניינים במעבר של ניתוח לייזר הסרת משקפיים, היא הסוגייה הבאה – האם ניתוח להסרת משקפיים בלייזר יכול להוביל עד לכדי מצב של עיוורון מוחלט? ובכן, ניתן להירגע ולהסיר דאגה מליבכם, שכן ניתוח להסרת משקפיים בלייזר פשוט לא יכול להוביל למצב של עיוורון מוחלט, ומדובר על ספקולציה מוחלטת לגבי ניתוחים אלה.

הסרת משקפיים לייזר בעיות שונות – האם לאחר ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ניתן לחזור ללקות ראיה?

נתונים רבים אכן מראים כי הראיה שלנו יכולה להתדרדר בצורה מסוימת פעם נוספת לאחר מעבר של ניתוח מוצלח להסרת המשקפיים בלייזר. מבחינה סטטיסטית, כל המחקרים מצביעים על אחוזים נמוכים מאוד, כאלה שאין להילחץ מהם, ומספרים אלה מדברים בערך על חמישה אחוזים לכל היותר של מקרים בהם הראיה מתדרדרת בפעם הנוספת. נתון נוסף שיכול להרגיע אותנו, זה העובדה שבכל המקרים האלה לא מדובר על התדרדרות קיצונית בראיה, ובמרב המקרים האדם שסובל ממנה אפילו לא חייב לחזור להרכיב משקפיים.

איך תדעו האם אתם מתאימים לביצוע הניתוח למרות הבעיות?

בעיקרון, כדי שתוכלו לוודא התאמה, עליכם לגשת למומחה עיניים המתמחה בביצוע הסרת משקפיים בלייזר. הבדיקה כוללת כמה דברים כמו יציבות במספר, הנחשב למעשה לתנאי הכרחי לביצוע הניתוח. במהלך הבדיקה יבדוק המומחה את עובי הקרנית לביצוע הניתוח וכך בעצם במידה ותימצא התאמה, ניתן יהיה לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר עבורכם. אבחון מבנה הקרנית חשוב גם כן לתהליך. יש כל מיני מצבים בריאותיים המשפיעים על בריאות העין ומונעים או מעקבים את האפשרות לבצע את הניתוח. אם מדובר במחלה שניתן לטפל בה, קודם כל יש להבריא ממנה ואז ניתן יהיה לבצע את הניתוח ללא חשש. 


Exit mobile version