המרכז להסרת משקפיים

מאיזה גיל ניתן לבצע הסרת משקפיים ילדים ובני נוער?

הסרת משקפיים: ילדים ונוערכאשר מסתכלים על מספר הילדים שזקוקים כיום למשקפיים – ברור שישנה עליה של ממש במספרם לעומת ימים עברו. למעשה, קיימת עליה במספר האנשים, צעירים ומבוגרים הזקוקים למשקפיים, גם מבחינת האחוזים. למרבה המזל, בזכות פיתוחים ברפואה, חלקם חדישים ממש, ניתן לעבור סוגים שונים של טיפולים להסרת משקפיים.

לאור המגוון הרחב למדי של הטיפולים להסרת משקפיים הקיימים בימינו, חשוב לדעת שחלק מהם, גם אם לא כולם, יכולים להתאים לילדים ולבני נוער. מאידך, במקרים מסוימים, גם אנשים מבוגרים יכולים להימצא בלתי מתאימים לחלק מטיפולי הסרת המשקפיים.

לטובת הקורא המתעניין, בחרנו לסקור במאמר הנוכחי מאיזה גיל ניתן לבצע הסרת משקפיים ילדים ובני נוער. יש לשים לב שעקב תגליות חדשות בתחום רפואת העיניים, בהחלט יתכן שכבר בעתיד הקרוב הדברים ישתנו ואפילו באופן משמעותי.

הגיל הנכון לטיפולי לייזר

במהלך השנים חלו פיתוחים רבים בתחום הכירורגיה של העין. אם בעבר ניתן היה לקיים ניתוחי עיניים שונים, לרבות תיקונים של לקויי ראיה, בשיטות ישנות שהתבססו על אזמל מיוחד, הרי שכיום המצב שונה לחלוטין. הגם שחלק מהניתוחים להסרת משקפיים מבוצעים בהליך משולב, חלקו ללא לייזר וחלקו באמצעות מכשיר לייזר, הרי שיש גם ניתוחים שמבוצעים באופן מלא על ידי לייזר מדויק ואפקטיבי.

עד כה, פותחו הרבה מאוד טיפולים להסרת משקפיים המבוססים על לייזר, אולם יש דבר אחד שמשותף לכולם – כולם מתאימים לביצוע רק בקרב אנשים מבוגרים. בקרב ילדים, מבנה העין עדיין איננו סופי ובנוסף – הליקוי הינו פעמים רבות בלתי יציב באופיו. לא נדיר שהמספר של המשקפים בקרב ילדים ואנשים צעירים הולך ועולה ומשתנה.

ההמלצה הרפואית המקובלת היא להימנע מניתוחי לייזר להסרת משקפיים לפני גיל שמונה עשרה. גם אם יש לכך חריגים, זהו הכלל המנחה. למעשה, במקרים מסוימים גם אנשים צעירים שסובלים ממספר לא יציב יקבלו המלצה להמתין עם הניתוח. רק לאחר תקופה שבה המספר מתייצב וכבר איננו משתנה באופן משמעותי, סיכויי ההצלחה של הניתוח יהיו מן המשופרים.

טיפולים נכונים לילדים

עד כה, ראינו שילדים צעירים ואפילו בני נוער לא ימצאו מתאימים בדרך כלל לביצוע טיפולים להסרת משקפיים שכוללים לייזר (וכמובן, גם חיתוך של הקרנית שנעשה באופן אחר). עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. לעומת הטיפולים שנחשבים לבלתי הפיכים, ניתן למצוא גם טיפולי הסרת משקפיים הפיכים, שמתאימים גם לבני נוער ואפילו – לילדים!

בשנים האחרונות הסתבר שניתן לבצע שינוי זמני של מבנה העין תוך שימוש באמצעי מלאכותי, דמוי עדשת מגע. אמצעי זה, שקיבל אישור מגורמים מוסמכים ברחבי העולם, צריך להיות מותאם באופן אישי למטופל – בין אם מדובר במבוגר, בין אם מדובר בנער ובין אם מדובר בילד צעיר. את האמצעי הזה מכניסים לעין בדומה לעדשת מגע, אלא שיש לעשות בו שימוש בשעות הלילה, לרוב בזמן השינה.

בזכות השינוי במבנה העין, שינוי שמחזיק מעמד לזמן מוגבל (ולכן – זהו מצב הפיך, שמתאים לילדים), ניתן לקום בבוקר עם יכולת ראיה משופרת ולרוב – דומה לזו של ראייה מושלמת. אמצעי כזה, אגב, יכול להתאים גם למבוגרים שחוששים מהניתוח. עם זאת, יש לזכור שעבור ילדים – זוהי החלופה האפקטיבית הכמעט יחידה.

תרגול לשיפור הראיה

לא נסיים את הסקירה לפני שנתאר שיטה נוספת, וותיקה למדי, של הסרת משקפיים. שיטה זו, שפותחה מתוך אמונה שניתן לתרגל את העין לראיה משופרת, איננה יכולה להבטיח תוצאות מהיום למחר, אולם אין לה כל תופעות לוואי והיא מתאימה גם לילדים. לרוע המזל, מרבית האנשים מתקשים לגייס את המשמעת העצמית לתרגול קבוע לשיפור הראיה. כיום, כך נראה, טיפולי הלייזר למבוגרים הם עדיין האמצעי הנפוץ ביותר לשיפור הראיה והסרת משקפיים.

Exit mobile version