המרכז להסרת משקפיים

ניתוח להסרת משקפיים והעלמת פזילה

תיקון פזילהרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לבלבל בין שני סוגים של ניתוחי עיניים: ניתוח לתיקון פזילה וניתוח לתיקון הראייה בלייזר. הבלבול רב במיוחד כשלקוחים בחשבון את העובדה שבמקרים מסוימים ניתוח לתיקון הראייה נועד לטפל בסופו של דבר בצורה עקיפה גם בפזילה. במאמר שלפניכם ננסה לשפוך מעט אור על המושגים השונים ולעשות סדר בדברים.

מה היא פזילה על קצה המזלג?

פזילה או סטרביסמוס היא ליקוי ראייה הבא לידי ביטוי בכך שגלגלי העיניים לא מצליחים להתמקד באותה הנקודה במרחב. במצב זה העין התקינה צופה ישירות במטרה ואילו העין השנייה צופה בנקודה שונה. העין שצופה בנקודה השונה היא למעשה העין הפוזלת. הפזילה נגרמת כתוצאה מחוסר תיאום בפעילות של שרירי העין ומאחר וראיית עומק תלויה בכך ששני גלגלי העיניים יצפו באותה הנקודה, הרי שרבים מהסובלים מפזילה הינם בעלי ראיית עומק לקויה או נטולי ראיית עומק.

כיצד ניתן לתקן פזילה?

סך הכול ניתן לתקן פזילה או לשפר את ראייתו של אדם הסובל מפזילה בשלוש דרכים עיקריות להלן:

ניתוח לתיקון פזילה

ניתוח לתיקון פזילה הוא ניתוח שבו משנים את המיקום של השרירים המחוברים לחלק החיצוני של גלגל העין (השרירים החוץ עיניים) בהתאם לסטייה הלא תקינה של גלגל העין.

בדרך כלל ניתוח זה מבוצע בהרדמה כללית הן בתינוקות והן במבוגרים. בניתוח למעשה מאריכים, מקצרים או משנים את המיקום של אחד או יותר מהשרירים האחראיים לתנועת העיניים על מנת לפצות על הסטייה. ישנם ניתוחים מסוג זה המאפשרים למנתח לבצע שינויים בנקודת העגינה של השרירים בעין גם אחרי שהניתוח הסתיים וכך להגיע לתוצאות משביעות רצון במיוחד.

הסכנה שבפזילה בקרב ילדים

ישנם רבים הסבורים כי פזילה היא בסך הכול מפגע אסתטי ותו לא, אך מדובר בתפיסה שגויה מן היסוד. למעשה מעבר לכך שפזילה בגילאים צעירים ומבוגרים כאחד עלולה לגרום לבעיות חברתיות ולפגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי, הרי שפזילה שלא מטופלת עד גיל שבע, לרוב תותיר את הילד עיוור בעין אחת לשארית ימי חייו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכאשר המוח לא מקבל תמונה שווה משתי העיניים, הוא למעשה מכבה את המידע שמגיע מאחת העיניים.

כאשר מצב זה מתרחש בגילאים צעירים, ייתכן שמרכז עיבוד התמונה שאחראי לקבל מידע ויזואלי מהעין הפוזלת פשוט לא יתפתח כראוי והמידע שמגיע מהעין לא יפוענח לעולם. מצב זה נקרא עין עצלה, כלומר עין שרואה היטב, אך לא מצליחה להעביר את המידע לעיבוד במוח.

ניתוח הסרת משקפיים כפתרון לפזילה במבוגרים

במקרים שבהם מקור הפזילה ברוחק ראייה ובכיווץ יתר של אחד השרירים העוטפים את גלגל העין, ייתכן מאוד כי ניתן יהיה לטפל בבעיה באמצעות ניתוח להסרת משקפיים. רבים לא יודעים זאת, אך ישנם מבוגרים רבים שסובלים מפזילה רק כאשר הם מסירים את המשקפיים או את עדשות המגע, כיוון שהעין מתאמצת ומתעייפת. על ידי מעבר ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ניתן בקלות רבה מאוד לתקן את הראייה, להפחית את המאמץ שבו נתונה העין כשהיא ללא עדשות מגע או משקפיים וכך לבטל לצמיתות את הפזילה.

Exit mobile version