המרכז להסרת משקפיים

למי לא מתאים לעבור ניתוח בעיניים להסרת משקפיים?

מה ימנע מכם לעבור ניתוח להסרת משקפיים - על הקריטריוניםבמאמר זה נפרט אודות מגוון מצבים שיכולים למנוע מהמועמד לעבור את הניתוח על קצה המזלג. להלן חמישה קריטריונים בולטים לבדיקת התאמה של ניתוח הסרת משקפיים למועמד.

1. חוסר יציבות במספר

אחד מתנאי הבסיס בהם צריך לעמוד מי שמעוניין לעבור ניתוח להסרת משקפיים הוא יציבות של הרפרקציה במשך שנה אחת לכל הפחות לפני הניתוח. את הרפרקציה מודדים ביחידות של דיופטר (הכוח האופטי של העדשה, מסומן באות D) וחוסר יציבות מוגדר כשינוי במספר של 0.25 דיופטר לכל הפחות.

בדרך כלל לאדם שמרכיב משקפיים ישנה תקופה מסוימת שבה מתרחש שינוי במספר של המשקפיים, שבחלק ניכר מהמקרים נמשכת מספר שנים.

בסיום התקופה, המספר לרוב נשאר יציב וללא שינוי וכפי שציינו רק לאחר שנה אחת לפחות של יציבות במספר, ניתן לקבוע כי המועמד כשיר לעבור את הניתוח (בתנאי כמובן שהוא עומד ביתר התנאים). כדי לאשר שהמועמד נהנה מיציבות במספר, יש לבצע בדיקת רפרקציה ולהשוות את התוצאות שלה עם התוצאות של הבדיקות הקודמות שנערכו לו. מסיבה זו מומלץ לאסוף את הנתונים מחנויות האופטיקה בהן ביקר המועמד במהלך השנה החולפת.

2. קרנית דקה יתר על המידה

במהלך הניתוח מבצעים מעין שיוף עדין של הקרנית ולפיכך עובי הקרנית משתנה והקרנית נהיית דקה יותר (ככל שהמספר במשקפיים גבוה יותר, כך יהיה צריך לבצע שיוף משמעותי יותר). על מנת שלא לגרום לנזק בעקבות שיוף נרחב מדי, יש לבדוק לפני הניתוח מה הוא העובי של הקרנית ולוודא שהוא לא מתחת לסף המינימאלי המאפשר לעבור את הניתוח.

העובי של הקרנית נמדד ביחידה הנקראת מיקרון (אלפית המילימטר או מיליונית המטר), העובי הממוצע באוכלוסייה הכללית הוא 530 מיקרון ולכל ניתוח קיים ערך סף שרק ממנו והלאה ניתן לעבור את הניתוח.

אם מתברר שעקב מספר גבוה יש לבצע שיוף משמעותי ובמקביל מתברר שהקרנית דקה מדי וכי לאחר הניתוח הקרנית תהיה דקה בצורה מסוכנת, הרי שהמועמד יימצא לא כשיר לעבור את הניתוח.

3. קרנית בעלת מבנה לא תקין

אחת מהבדיקות החשובות ביותר שיש לעבור לפני הניתוח היא בדיקת טופוגרפיה ממוחשבת של הקרנית וזאת כיוון שמועמד הסובל מאי סדירות במבנה של הקרנית, ממחלת עיניים הנקראת קרטוקונוס (מחלה שגורמת לשינוי צורת הקרנית לצורת חרוט) או משינויים המעידים על התחלה של מחלה זו, בדרך כלל לא יוכל לעבור את הניתוח.

עם זאת, במקרים מסוימים, בדגש על מקרים בהם התגלה בבדיקה כי הטופוגרפיה של הקרנית לא סימטרית על רקע של שימוש ממושך בעדשות מגע, קיימת אפשרות להפסיק את השימוש בעדשות המגע למשך כשבועיים ולאחר מכן לעבור את הבדיקה פעם נוספת. במקרים רבים מאוד הפסקת השימוש בעדשות מגע מאפשרת לקרנית להתאושש ולהשתקם.

4. מחלות עיניים שונות

מלבד קרטוקונוס ישנו מגוון רחב של מחלות עיניים שיכולות לגרום לפסילת המועמד. בין היתר מדובר ביובש חמור בעיניים, פטריגיום מתקדם (על מנת לעבור את הניתוח להסרת משקפיים יש לעבור ראשית ניתוח להסרת הפטריגיום), קרעים ברשתית, ראייה ירודה במיוחד בעין אחת (לרוב מצב זה מופיע על רקע עין עצלה), גלאוקומה פעילה ובלתי מאוזנת, קטרקט ועוד.

5. מחלות סיסטמיות

לסיום חשוב להזכיר כי ישנו גם כן מגוון רחב ביותר של מחלות סיסטמיות או מצבים רפואיים שמשפיעים על העין באופן ישיר או עקיף שיכולים לפסול את המועמד כשבין היתר מדובר בהיריון, סוכרת לא מאוזנת, נטילה של תרופות מסוימות (אקוטן הגורמת ליובש חמור בעיניים ומיועדת לטיפול באקנה, סוגים מסוימים של תרופות נגד דיכאון ועוד), מערכת חיסונית חלשה מאוד ועוד.

חוסר התאמה ניתוח הסרה משקפיים האם ניתן לבצע את הניתוח בכל זאת במידה ואדם עומד בקריטריונים לחוסר התאמה למעבר הניתוח?

אנחנו פוגשים לא מעט אנשים שתוהים לגבי הסוגייה הזו, בעיקר כאשר מדובר על אנשים שמאוד סובלים מהרכבת המשקפיים או מהרכבת עדשות המגע. אולם, למרבה הצער במידה ואדם מסוים עומד באחד או יותר מהקריטריונים השונים שפוסלים מעבר של ניתוח להסרת משקפיים אזי שהוא לא יכול לעבור את הניתוח להסרת המשקפיים ויהי מה. מדובר על מצב מסוכן, שיכול להזיק לבריאות עיניו של המטופל, ואף רופא לא יהיה מוכן לקחת את הסיכון הזה.

חוסר התאמה ניתוח הסרה משקפיים האם לאחר מעבר של ניתוח מוצלח להסרת המשקפיים הראיה יכולה להתדרדר פעם נוספת?

כאשר אנחנו מבצעים ניתוח להסרת המשקפיים, בתור האדם המטופל שבוחר לעבור את הניתוח, הציפיה הגדולה והיחידה שלנו זה שמצב הראיה שלנו יסתדר, וכבר לא נצטרך להרכיב משקפיים או עדשות מגע. אולם, אנשים רבים חוששים מכך שהראיה שלהם תתדרדר פעם נוספת לאחר מעבר של ניתוח להסרת המשקפיים. עבור אותם האנשים, חשוב לציין שאכן מדובר על סיטואציה אפשרית, אשר מתרחשת מבחינה סטטיסטית בצורה נמוכה, כזו אשר קרובה לכחמישה אחוזים בסך הכל. בנוסף, גם במקרים שבהם מטופלים שעברו ניתוח מוצלח להסרת המשקפיים חווים התדרדרות פעם נוספת של הראיה שלהם, אזי שמרב המקרים הנזק לראיה הוא לא גדול, ואפילו לא מחייב הרכבת משקפיים פעם נוספת.

לסיכום, רוב האנשים כן מתאימים לעבור את הניתוח ובכך יכולים לשפר הן את הראייה שלהם והן את איכות חייהם, אך אין ספק כי ניתן לבצע את הניתוח רק אחרי ששוללים את כל הסיכונים ומוודאים כי האדם בריא ויכול לעבור את הניתוח


Exit mobile version