המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפי ראייה

הסרת משקפי ראייהרבים בעולם ובחברה הישראלית מרכיבים משקפי ראייה בשל ליקויים שונים. מרבית הליקויים נגזרים מבעיות של מבנה עדשת העין, הגורמות לשבירה לא מדויקת של קרני האור. במצב תקין, מיקוד קרני האור צריך להתלכד אל רשתית העין, אולם בשל הליקויים המבניים של העדשה משתנה המיקוד, והתמונה המתקבלת במוח מקרני האור נעשית לא ברורה. כמענה לליקויים אלו הומצאו לפני כמה מאות שנים משקפי הראייה, שעדשות הזכוכית שלהן מועילות במיקוד קרני האור אל מרכז הרשתית, ובכך מתקנות את מיקוד התמונה המתקבלת במוח. אין ספק כי המצאה זו שינתה את חייהם של מיליוני אנשים, אך עם התקדמות הטכנולוגיה נדרשו אנשי הרפואה לאתגר חדש, הסרת משקפי הראייה. 

כיום קיימים מספר אמצעים רפואיים להסרת משקפי ראייה, על ידי טיפול ישיר במקור הבעיה, תיקון של מבנה עדשת העין או מבנה הקרנית. בתחילה נעשו הניתוחים בכלים כירורגיים פשוטים, אך עם המהפכה המודרנית פרצה שיטת ניתוח הסרת משקפי ראייה באמצעות לייזר, וכיום היא השיטה הרווחת והמומלצת בקרב רופאי העיניים ומכוני הטיפול בליקויי ראייה. 

יתרונות וחסרונות

יותר ויותר אנשים מבצעים כיום הסרת משקפי ראייה בשל היתרונות הרבים לעומת הרכבת משקפיים ועדשות מגע, ובשל המלצות הרופאים ההולכות ומתרבות. משקפיים או עדשות מגע משמשים, אמנם, פתרון עקיף לבעיית הראייה, אך הם לא פותרים את הבעיה באופן ישיר. מרכיבי המשקפיים ועדשות המגע תלויים בהם, בעוד מי שביצע הסרת משקפי ראייה אינו זקוק לאמצעי עזר, ולא חושש מאובדנם או שבירתם. בנוסף, ספורטאים או משרתים ביחידות קרביות אינם יכולים לבצע את הפעולות הנדרשות מהם בצורה נוחה ופשוטה במידה והם מרכיבים משקפיים, ויחידות העילית בצה"ל אף אינן מקבלות לשורותיהן מרכיבי משקפיים בשל כך. ובכלל, הסרת משקפי ראייה תורמת לקידום איכות החיים וביצוע פעולות שגרתיות בנוחות וביעילות.

למרות זאת, רבים ממרכיבי המשקפיים בישראל נמנעים מהסרת משקפי ראייה ממספר סיבות. עלות הניתוח נחשבת גבוהה, ומרתיעה אנשים מביצועו. יתרה מכך, הסרת משקפי ראייה אינה נחשבת להליך מציל חיים, ומשום כך, למרות שאחוזי ההצלחה של הניתוח נחשבים גבוהים ביחס לעולם הכירורגיה, הרי שרבים חוששים להסתכן אפילו במקצת, כאשר הם יכולים להרכיב משקפיים במקום זאת. גם הכאבים בניתוחים עצמם ואי הנוחות שהם גוררים בפרק הזמן הקצר שלאחריהם, מיצרים רתיעה בחלקים ממרכיבי המשקפיים.

מי מתאים לעבור הסרת משקפי ראייה

עם כל היתרונות שמנינו, ולמרבה הצער, לא כל אדם כשיר מבחינה רפואית לעבור הסרת משקפים. הגדרה גורפת קובעת כי המטופל חייב להיות מעל גיל 18, למעט מקרים חריגים שיש בהם צורך רפואי דחוף. כמו כן, לא ניתן לבצע את ההליך במטופל שמספר עדשות המשקפיים שלו השתנה בחצי השנה האחרונה ממועד הניתוח. הסרת משקפים בלייזר אינה מומלצת לנשים בהיריון.

בנוסף, הניתוח לא יבוצע במי שסובל מאחת מן הבעיות הבאות: מחלות עיניים כגון קטרקט ובעיות בעצבי העין (גלאוקומה), סוכרת, מחלות פרקים ומחלות אוטואימוניות. גם אנשים בעלי מבנה קרנית דק מדי, מתחת ל-400 מיקרון לא יכולים לעבור את הניתוח. מכון הסרת משקפי הראייה יתשאל את המטופל אודות מחלות או מצבים אלו, ויבצע בדיקה למדידת עובי קרנית העין ובדיקות למדידת מספר עדשת המשקפיים, באמצעות מכשור משוכלל. 

שיטות הסרת משקפי ראייה

בעבר היו שיטות הניתוח מורכבות מאוד ובשל אי הדיוק, רגישות העין וגודלה הזעיר, אחוזי ההצלחה היו מעטים, ורבים מן המטופלים נפגעו מן ההליך. בעשורים האחרונים התפתחה טכנולוגיית ניתוחי הלייזר המדויקים ששיפרה פלאים את אחוזי ההצלחה והפחיתה משמעותית את הסיכונים. עם הזמן התפתחו בתוך תחום ניתוחי הלייזר טכניקות נוספות אשר הביאו את ניתוחי הלייזר לקדמת הבמה, הגבירו אחוזי הצלחה, הנמיכו אחוזי סיכון והפחיתו את עלויות הטיפול. 

בהליך הסרת משקפי ראייה בלייזר המנתח משתמש בקרן הלייזר בכדי לשייף את קרנית העין באופן שקרני האור הנשברות בעדשה יגיעו אל מרכזה. כדי להגיע אל לב הקרנית המנתח צריך להסיר את השכבה החיצונית של הקרנית, הנקראת רקמת אפיתל, כדי לחשוף את גוף הקרנית לשיוף. רקמת האפיתל נעלמת כליל בניתוח, והיא גדלה במהלך השבועות הבאים, מה שגורם לכאבים ואי נוחות של המטופל לאחר הניתוח. בשיטה מתקדמת יותר הנקראת Lasik, פורס המנתח את רקמת האפיתל ומשייף את הקרנית מבלי להעלים את האפיתל, וכך משתמרת רקמת האפיתל, ונחסכים למטופל שבועות של אי נוחות וכאבים. שיטה זו אף הוסיפה והתפתחה באמצעות לייזר משוכלל ומדויק יותר, שכמעט ואינו פוצע את רקמת האפיתל, ומקצר את הליך הניתוח ואת תקופת ההחלמה. 

לטווח ארוך

במידה וניתוח הסרת המשקפים הצליח, בדרך כלל אין צורך בטיפול נוסף והבעיה תיעלם לנצח. אולם, באחוז קטן מן המקרים קיימת אפשרות של ליקויי ראייה חוזר במספר השנים הקרובות לניתוח. במקרה כזה ניתן, אם לא קיימת בעיה רפואית מגבילה כפי שפירטנו, לבצע הליך חוזר, וברוב המכונים בישראל אף מוצעת אחריות לביצוע הליך חוזר בחינם לכל החיים. 

מנקודת מבט רפואית, נחשב ניתוח הסרת משקפי ראייה בטוח. במידה ואתם מתלבטים אם לבצע את ההליך או לא, כדאי להיוועץ בחברים וקרובים שעברו את ההליך, לראות בעצמכם שהם עברו אותו בשלום, ולצבור ביטחון לקראת הביצוע. מכיוון שהניתוח פופולארי מאוד בישראל, השוק מוצף במכונים להסרת משקפי ראייה, וניתן להתבלבל מן המבחר, מן השיטות ומן המחירים. ככלל אצבע, מומלץ, כאמור, להתייעץ עם אנשים שעברו את הניתוח ולבקש חוות דעת אודות המכון הרצוי. יש לברר באיזו מידה משתתפת קופת החולים בהוצאות הניתוח. חשוב מאוד לזכור, לא תמיד הזול ביותר הוא המשתלם ביותר, כדאי לשמור על העיניים כבבת עיניכם, כי פגיעה בעיניים עלויה לעלות בהרבה יותר ממחיר הניתוח. 


Exit mobile version