המרכז להסרת משקפיים

הסרת משקפיים לאחר הלידה

עינייםניתוח להסרת משקפיים הוא ניתוח הנחשב לבטיחותי יחסית בכל הקשור לשכיחות תופעות הלוואי והסיבוכים הפוטנציאליים הגלומים בו.

עם זאת, ישנם כמה וכמה מצבים או גורמי סיכון שעלולים לגרום לכך שתתקבל הבחירה שלא לנתח את המועמד או המועמדת לניתוח. זוהי הסיבה לכך שלפני שניתן לעבור ניתוח הסרת משקפיים, נהוג לבצע סדרה ארוכה של בדיקות על ידי מספר אנשי מקצוע שתפקידם לוודא מעבר לכל צל של ספק שהמועמד אכן כשיר לעבור את הניתוח.

בכל הקשור לאפשרות לעבור ניתוח הסרת משקפיים אחרי לידה, ניתן לחלק את המומחים בתחום לשתי קבוצות מרכזיות, המזכירות במעט את בית הילל ובית שמאי, כלומר לאלו המחמירים ואלו המקלים.

השינויים העיניים המתרחשים במהלך ההיריון

רופאי עיניים מכירים היטב את ההשפעה של ההיריון על בריאות העין. הכוונה היא הן לכך שהשינויים המתחוללים בגוף יכולים לגרום להחמרה של מצב רפואי קיים, להטבה במצב רפואי קיים או לשיפור בבריאות עיניים הסובלות ממצבים רפואיים מסוימים והן לכך שהשינויים הרבים עשויים לגרום להתפתחות של בעיות עיניים שלא היו קיימות ערב ההיריון. החדשות הטובות הן שבמקרים רבים הבעיות חולפות מאליהן לאחר הלידה.

עם זאת, לא תמיד ברור כיצד ההיריון ישפיע על הבעיות השונות. כך לדוגמה במספר מחקרים שבחנו את ההשפעה של ההיריון על מחלת הגלאוקומה, נמצא כי במהלך תקופת ההיריון המחלה נוטה להחמיר מאוד ואילו במחקרים אחרים נמצא כי חל דווקא שיפור ברמת הלחץ התוך עיני. כמו כן ישנם חוקרים הסבורים כי יש להגדיר את ההיריון כגורם סיכון להחמרה במחלת הקרטוקונוס וישנן לא מעט עדויות מחקריות בנוגע לכך שבמהלך ההיריון המספר במשקפיים נוטה לעלות באופן זמני.

נשים רבות המרכיבות עדשות מגע באופן שגרתי חשות במהלך ההיריון חוסר נוחות מסוימת בעיניים, שלא הופיע קודם לכן בעקבות כל אותם שינויים פיזיולוגיים וכתוצאה מכך, לא מעט נשים שוקלות בכובד ראש מעבר של ניתוח הסרת משקפיים לאחר הלידה ואף במהלך ההיריון עצמו.

האם הניתוח בטוח עבור נשים לאחר ההיריון?

כל השינויים שתוארו לעיל אכן יכולים להתרחש במהלך ההיריון אך כפי שציינו, ברוב המקרים חולפים מאליהם גם ללא כל טיפול לאחר ההיריון. עם זאת, בדרך כלל השינויים לא נעלמים מיד לאחר הלידה אלא רק לאחר מספר שבועות. באופן כללי אצירת הנוזלים האופיינית לתקופת ההיריון עלולה לגרום להתעבות של הקרנית ולשינוי במידת הקימור שלה, כך שמדידות הקרנית עלולות לספק תוצאות כוזבות.

כפי שהוזכר קודם לכן, לפני שניתן לקבוע כי המועמד כשיר מבחינה רפואית לעבור את הניתוח, יש לבצע סדרה של בדיקות כשבין היתר מדובר בבדיקה המודדת את עובי הקרנית. כל שגיאה במדידות עלולה להיות הרת אסון ולכן יש לוודא כי הממצאים אכן משקפים את מצב הקרנית הריאלי.

בנוסף לכך יש לציין כי אחד מתנאי הבסיס לכשירות הוא יציבות במספר במשקפיים במשך שנה אחת לפחות ומאחר ובמקרים רבים הרפרקציה משתנה במהלך ההיריון, הרי שיש להמתין זמן מה עד להתייצבות המספר.

הסיכון שבמעבר ניתוח תיקון ראיה בזמן ההנקה

לאחר הניתוח המטופלים צריכים לעשות שימוש בטיפות עיניים מסוגים שונים, בהתאם לסוג הניתוח שעברו ובהתאם לסיבוכים שהתעוררו, כשבין היתר מדובר על טיפות המכילות חומרים אנטיביוטיים, טיפות המכילות סטרואידים ועוד. אמנם הסיכון קטן מאוד, אך עדיין לא ברור לגמרי מה היא ההשפעה של החומרים השונים הנמצאים בטיפות העיניים על חלב האם ולכן נשים מניקות מומלצות בדרך כלל להמתין עם הניתוח עד לסיום תקופת ההנקה. 

Exit mobile version